Rozhodl jsem se tady na základě vlastních hořkých zkušeností s ČEZem napsat pár základních informací, jak se ho zbavit, a popsat, s jakými podrazy a klacky pod nohy byste se mohli setkat. Snad to někomu pomůže.
Nedělám si iluze, že s podobnými praktikami se nemůžete i u elektřiny nebo jiných dodavatelů.
Vysvětlení zkratek:
ČEZ: většinou sročko typu ČEZ + něco, kdy se všichni tváří jako ČEZ, ale v podstatě nevíte, s kým jednáte
Mantra: úspora minimálně 5 % (ve srovnání s dominantním dodavatelem)
Výchozí situace:
Mám plynový kotel na vytápění rodinného domku a ohřev teplé vody, účty za plyn se pohybovaly někde okolo 14, 15, a pak začaly lézt přes 20 tisíc za rok. Kvůli nenažranosti RWE jsem se proto vloni rozhodl přejít s plynem k ČEZu, který v daný moment vycházel z dodavatelů nejlépe. Poslali vcelku jednoduchou smlouvu na 24 měsíců, podmínky i ceník byly taky docela jasné a přijatelné. Žádné kladné zkušenosti s ČEZem jsem sice neměl (původně mi kdysi dodával elektřinu), ale doufal jsem, že na vybudování pozice na trhu s plynem jim 2 roky stačit nebudou a tak by se mohli zatím chovat slušně Tehdy nebyl důvod to neuzavřít. Přechod proběhl vcelku hladce, jen nebyli nějak schopní si podle smlouvy inkasovat peníze přes SIPO a opruzovali, abych jim platil převodem.
Den 0:
Takhle v neděli jsem neměl zvlášť co na práci a tak jsem náhodou narazil na nějakou kalkulačku výhodnosti dodavatelů plynu. Chtěl jsem si potvrdit vlastní genialitu, a zadal jsem svou spotřebu, výsledek bohužel vůbec nevypadal dobře. ČEZ sice nebyl dražší než RWE, ale propadl se do středu pole. V mém případě to vycházelo, že bych oproti nejlepší nabídce mohl za rok ušetřit okolo 2 tisíc, a to je skoro dost – hlavně když se to porovná s obvyklými kolenovrtími diskusemi, jak ušetřit u bank pár jednotek Kč ročně a mít všechno nejlépe za 0,-.
Podíval jsem se na důvody těch nemilých informací podrobněji. Hlavním důvodem změny té situace bylo u mě skokové zdražení plynu u ČEZu od června, a to o pěkných skoro 20 %. Blbou zprávou bylo i to, že od smlouvy sice odstoupit můžu, ale před tím zdražením jsem to nestihl. Lepší už bylo to, že teď mě to zdražení skoro nepostihne (protože netopím) a blíží se příští zdražení, takže můžu klidně objednat nového dodavatele a ČEZ ať sponzorují jiní.
Trochu teorie:
Citace použitelných částí VOPDP:
III. PŘERUŠENÍ A UKONČENÍ DODÁVKY PLYNU, VÝPOVĚĎ
...; Zákazník může odstoupit od Smlouvy také v případech uvedených v ustanovení čl. IX. odst. 2 a 3 VOPDP jako vyslovení nesouhlasu se změnami nebo novými VOPDP nebo se změnami Ceníku. ...
IX. SPOLEČNÁ A ZÁVĚREČNÁ USTANOVENÍ
3) Obchodník je oprávněn měnit cenu/-y za dodávku plynu stanovené Ceníkem. Záměr změnit Ceník zveřejní Obchodník nejméně 2 měsíce přede dnem účinnosti změny Ceníku a o tomto záměru bude vhodným způsobem informovat. Zákazník je povinen se se změnami Ceníku seznámit. Neprojeví-li Zákazník alespoň 3 dny přede dnem účinnosti změn/-y Ceníku písemně vůli k odstoupení od Smlouvy, stává se nově stanovená cena plynu závazná pro další smluvní vztah podle Smlouvy ode dne účinnosti změn Ceníku a má se zato, že Zákazník svojí nečinností projevil vůli změnu Ceníku akceptovat. Odstoupí-li Zákazník do uvedené lhůty od Smlouvy, účinnost Smlouvy končí posledním dnem před účinností změn Ceníku. Písemné odstoupení představuje Účastníky Smlouvy dohodnutý výlučný nástroj pro vyslovení nesouhlasu se změnami Ceníku.
A teď praxe, den 1:
Pro zjednodušení a abych neudělal něco nesprávně volám nejdříve na infolinku. Slečna na druhém konci (operátor A) je docela příjemná, ale její vyškolení se evidentně zaseklo na mantře (viz zač.), o všeobecných obchodních podmínkách nemá ani tuchy, o odstoupení od smlouvy asi neslyšela. Pokouším se jí něco vysvětlit, ale bez výsledku. Přepojit na někoho kvalifikovaného není možné. Nakonec po více než 10 minutách sám navrhuji, že bych jim to radši poslal písemně, protože telefonování nikam nevede.
Tady poprvé (ale ne naposledy) narážím na vymakanou taktiku „živého štítu“ (myslel jsem, že to je zakázáno a používá se teď jen v Sýrii a Libyi). Ať zavoláte nebo pošlete mail, narazíte na naprosto neinformovaného operátora, který tak maximálně pěje ódy na výhodnost jejich produktu a je schopen uzavřít smlouvu. No a protože narazíte pokaždé na nového, tak vás asi časem omrzí vysvětlovat za své peníze složitější problém pokaždé novému idi**vi, a vzdáte to. Proto vás taky nepřepojí na někoho kompetentního nebo nadřízeného, který by měl alespoň tušení vo co go.
Začínám tedy psát odstoupení od smlouvy. Když se ale dívám do VOP, není mi moc jasné, kam to poslat, a je mi trochu blbé posílat odstoupení od smlouvy jednomu sročku, když mám uzavřenou smlouvu s jiným (viz ČEZ za zač.). Kdybych chtěl se zákazníky vyf*ckovat, udělal bych to podobně. VOP ale naštěstí zrovnoprávňují e-mail na úroveň doporučeného dopisu, tak nemusím na poštu a odesílám to e-mailem na adresu, kterou má ten konglomerát sroček společnou. Ať žije 21. století!
Den 2:
Dostávám promptní odpověď, a to že od smlouvy odstoupit nelze, bla bla bla. „Naše společnost Vám garantuje úsporu minimálně 5% procent po dobu prvních 12-ti měsíců, proto nezle uplatnit odstoupení od smlouvy z důvodu nesouhlasu s cenou.“ Takže se mě nehledě na VOP a smlouvu rozhodla další kraf*a z „živého štítu“ normálně odpálkovat.
Nic, zase další dlouhý placený hovor na jejich infolinku, narážím na operátora B. Na pisatelku toho odpálkování mě přepojit nemůže, ta prý není v práci, takže to vyřeší on, zase všechno vysvětluji od začátku. Poprvé se setkávám se zábleskem nějaké inteligence, operátor má k dispozici VOP, takže si spolu alespoň přečteme ty články VOP, které se situace týkají. Bohužel tím to taky končí, protože operátor buď ten text nechápe nebo neví jak podle něj postupovat. Slibuje se tam s někým poradit a zavolat mi zpět. (I když byly 2 hodiny, ten den mi pak nezavolal).
Abych nenechával ten e-mail bez odpovědi, posílám jim tam citaci příslušných ustanovení jejich vlastních VOP a žádám o kvalifikované opakované vyřešení někým kompetentním.
Den 3:
Zase volám na infolinku, další nic nechápající operátor C. Vysvětlovat to zase odmítám, chci přepojit alespoň na operátora B, který mi den předtím nezavolal. Je v práci, nemůže, ale zavolá mi zpět. Za chvíli opravdu volá. Zase mi donekonečna cpe do hlavy svou mantru o 5% úspoře a že prý odstoupit nejde, já se bráním, že se jen řídím VOP, a po nich nežádám nic jiného (hovor trval skoro půl hodiny). Nakonec tedy po poradě s někým povolí, a že prý nakonec odstoupit jde. Ale že prý mi musí poštou poslat formulář na odstoupení. Chci, ať mi na něj dá odkaz ke stažení nebo mi ho pošle e-mailem. To prý nejde. Už toho začínám mít pomalu dost, tak mu vysvětluji, že VOP žádný formulář nepožadují, odstoupení od smlouvy e-mailem (tj. dle jejich VOP) jsem jim poslal už před 2 dny. Zase se radí, s výsledkem, že jim tedy musím ten e-mail s odstoupením poslat ještě jednou (zase na stejnou souhrnnou adresu). (Umíte si tu stupiditu, jak to tam chodí, představit? Takže by měli to odstoupení ještě 1x a zase by to dostal k vyřízení někdo jiný.) Nicméně v tomhle ustupuji, další e-mail mě nezabije.
Korunu tomu nasazuje operátor B na konci, kdy mi oznamuje, že když ale odstoupím, tak budu platit pokutu za odstoupení. Ptám se kolik, neví. Ptám se, na základě čeho, protože ve VOP, ceníku ani smlouvě jsem na nic takového nenarazil, neví. Žádám ho tedy ať se někoho zeptá a sdělí mi to. Odmítá, stále si mele svou, že budu platit pokutu, ale kolik a podle čeho mi není schopen říct a nemá to jak zjistit. Už mám těch sprostých triků dost.
Posílám tedy dle dohody s operátorem ještě 1x odstoupení s tím, že jejich jednání, výhružky a nedodržování VOP budu řešit s ERÚ
Den 4:
Nezávisle na předchozích telefonátech přichází odpověď na můj e-mail ze 2. dne. Takže prý odstoupit lze, v příloze zasílají „formulář“ – tj. pár řádků ve Wordu, kde je květnové datum, odůvodnění podle nesprávného článku z nějakých nesprávných VOP. Požadovaná lhůta je také v rozporu s VOP. Větší paskvil jsem ještě neviděl. Ale to jsou všechno drobnosti.
Dívám se na webu ČEZu, je 1. 7. Se zděšením zjišťuji, že tam kde bylo oznámení o změně ceníku od 1. srpna, tak ho jednoduše přepsali na 1. září (a tím v podstatě výše popsané odstoupení k 31. 7. ztrácí smysl). Zároveň ČEZ v klidu uveřejnil už bez oznámení ceník k 1. 7., který prý platí automaticky i pro mě. Prostě si v podstatě dělají co chtějí, na nějaké obchodní podmínky, které vyžadují oznámení ceníku s 2měsíčním předstihem a možnost zákazníka při nesouhlasu odstoupit, se můžou vykašlat.
Abych tu záležitost už nakonec uzavřel, objednávám se on-line do zákaznického centra, kam ještě ten den jedu. Pracovnice na přepážce (s obvyklou úrovní informovanosti) mě naštěstí za chvilku posílá za šéfem, se kterým má jednání nakonec alespoň nějakou úroveň. Zase párkrát mantra, pak se snaží najít to oznámení o změně ceníku. Nejde mu to, protože to mají na webu tak dobře schované, aby to nikdo nenašel. Mám ale naštěstí přesný odkaz. Manipulaci s oznámeními přechází mlčením, domlouváme se, že sepíše odstoupení. Datum je mi už vcelku jedno, takže až k poslednímu srpnu. Pro mě snad skončeno.
eTarif
Shodou okolností začal ve stejný den platit i eTarif. Kdyby mi ho nabídli před tímhle hororem, tak bych to asi jako řešení akceptoval, protože tam bych přechodem místo tisíců ušetřil jen stovky. Po hororu už to jako řešení nevidím. Zase na 1. pohled vypadá eTarif slušně, je ale potřeba si uvědomit, že je to postavený čistě na principu poskytnout na začátku evidentní výhody a pak si potichu šáhnout hluboko do vaší kapsy, známý princip „nedám slevu zadarmo“. V téhle souvislosti je inovativní mít ceník A (pro nové zákazníky) a ceník B (pro dobrovolné dárce peněz), když si k tomu přidáte automatické prodlužování na dlouho dobu, schovávání dokumentů na webu, neexistenci jejich chronologické historie a nedodržování pravidel publikování ceníků, může z toho vypadnout pro vás dost velký průšvih, a to i když to budete všechno pečlivě sledovat.
Samotnou kapitolou je pak tlačení na elektronickou komunikaci, kdy byste měli ještě za každý kontakt s operátorem v rámci eTarifu platit, čím blbější – tím víc. Co se týká plateb, tak u mě ČEZ nebyl schopen si ani peníze inkasovat, a to si to sami napsali do smlouvy.
P.S. Už tak je to dlouhý, proto jsem radši nevkládal žádné e-maily a dokumenty v této záležitosti, ale mám je samozřejmě k dispozici.
To be continued...
Uvidíme, co na to všechno ERÚ, i když naděje si moc nedělám